نیمروز شبانه «لالی»







گروه ایران زمین/ گرد وغبار به همراه تورم ابرها و بارندگی، لالی خوزستان را با پدیده‌ای عجیب مواجه کرد، به طوری که ساکنان این شهر، درحالی که یک روز نیمه بارانی دلپذیر را تجربه می‌کردند، به ناگاه دیروزظهر با تاریکی هوا مواجه شدند. منطق علمی این پدیده البته هنوز از سوی هیچ سازمان یا نهاد محلی اعلام نشده، اما عکس‌های کاربران خوزستانی از این پدیده همچنان در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی دست به دست می‌شود.به گزارش «ایران»، اگرچه در روزهای اخیر بیشتر شهرهای غربی کشور با بارش شدید باران مواجه بوده و روزهای مطبوع بهاری را پشت سر می‌گذارند، اما برخی شهرهای خوزستان، همچنان با پدیده ریزگردها دست و پنجه نرم می‌کنند. سازمان هواشناسی البته اعلام کرده که با بارش باران، بتدریج از حجم گرد و غبار کاسته خواهد شد، اما از آنجاکه ضرب‌المثل «سالی که نکوست از بهارش پیداست» همواره شروع هر سال را برای اغلب ما مهم قلمداد می‌کند، خوزستانی‌ها نگران آینده نه چندان دور استان خود هستند.«کوروش بهادری»، مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به اینکه وزش باد و وقوع گرد و خاک در اهواز موجب تأخیر در پروازها و کاهش بارش شده، افزود: دیروز در بیشتر شهرهای استان شاهد بارش بودیم بجز آبادان، شوشتر، ماهشهر و شادگان که بارشی گزارش نشده است.
وی با بیان اینکه صبح دیروز دید افقی در اهواز به یکهزار و 200 متر رسید، گفت: همچنین در این روز در دزفول طی 2 ساعت 50 میلیمتر بارش گزارش شد. در لالی نیز 20 میلیمتر و در اندیمشک هم 14 میلیمتر بارش داشتیم.
بارش‌های بهاری همچنان در کشور سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه امروز (سه‌شنبه) با عبور سامانه بارشی به سمت شرق، گستره بارش‌ها بخش‌هایی از شمال شرق را در برمی‌گیرد، اعلام کرد، احتمال رگبار و رعد وبرق نیز در شمال غرب و شرق کشور در این روز دور از انتظار نیست.
تعطیلی مدارس
براساس اعلام اداره کل آموزش و پرورش خوزستان، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در نوبت صبح شهرستان‌های آبادان وخرمشهر در خوزستان و بوشهر، به‌دلیل وقوع گرد و خاک دیروز (دوشنبه) تعطیل شد. همچنین مدارس خرم آباد هم دیروز به‌دلیل بارش شدید باران فعالیت خود را با ۲ ساعت تأخیر آغاز کردند.
خسارت سرما به آذربایجان غربی، خراسان شمالی و مازندران
«امیرعباس جعفری» مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی نیز گفت: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که افت دمای هوا در تاریخ‌های ۲۷ و ۲۸ فروردین ماه امسال، یکهزار و ۳۴۱ میلیارد و ۱۵۳ میلیون ریال به بخش کشاورزی استان خسارت زده است.مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با اشاره به اینکه بر این اساس ۹۷۳هزار و ۵۰۰ تن محصولات زراعی دچار خسارت شد، اضافه کرد: با توجه به اینکه خسارت سرما در مرحله ابتدای گلدهی محصولات باغی دانه دار استان اعم از سیب و انگور رخ داده، برآورد نهایی خسارت پس از میوه دهی محصول و دیگر بررسی‌های میدانی و تهیه گزارش تکمیلی اعلام می‌شود.وی خسارت ناشی از طوفان و تندباد روزهای ابتدایی فروردین ماه امسال را نیز در مجموع 214 میلیارد و ۸۳۵ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: این خسارات در بخش‌های کشاورزی، آب شرب، مدارس، مسکن، ماشین‌آلات، برق، راه و معابر شهری بوده است.
همچنین «عبدالله یوسفی»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم گفت: بارش برف و سرمای بهاره 2 هزار و 200 میلیارد ریال به باغ‌های استان خسارت وارد کرد که بیشترین آن مربوط به شهرستان شیروان با 950 میلیارد ریال است. بر اثر این سرما، باغ‌های گردو به مبلغ 910 میلیارد ریال و انگور 650 میلیارد ریال خسارت دید که علاوه بر این، سردرختی‌های بادام، هلو، سیب و گلابی در استان هم متحمل خسارت شد.
یوسفی با بیان اینکه تولید محصول باغی به علت این سرما 30 درصد کاهش خواهد یافت، خاطرنشان کرد: 53 درصد باغ‌های استان از ناحیه سرما خسارت دیده‌اند. با توجه به شرایط اقلیمی استان و حوادث سرمازدگی، خشکسالی، تگرگ، سیل و غیره به کشاورزان توصیه می‌شود، هر چه سریع تر نسبت به بیمه باغ‌ها و اراضی خود اقدام کنند تا در صورت بروز حوادث طبیعی خسارت آنان پرداخت شود.«دلاور حیدر پور» رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز گفت که برف روزهای پایانی ماه فروردین که با کاهش شدید دمای هوا هم همراه بود، 180 میلیارد تومان به باغ‌های سیاه ریشه استان خسارت وارد کرد.خسارت باغداران طی چند روز گذشته از طریق بازدید‌های میدانی کارشناسان بخش کشاورزی از باغ‌های سیاه ریشه مناطق بالادست هزارجریب، کجور، بلده و بخش وسیعی از لاریجان آمل برآورد شده است.
برف جاده کرج - چالوس را لغزنده کرد
در همین حال، سرهنگ «رضا گودرزی» رئیس پلیس راه البرز با اعلام اینکه بارش برف منجر به لغزنده شدن جاده کرج - چالوس شده، اضافه کرد: بارش‌ها در این جاده خطر سقوط سنگ و رانش زمین را افزایش داده و رانندگان نباید در محدوده‌هایی که احتمال ریزش وجود دارد، توقف کنند.
وی به رانندگان توصیه کرد، لوازم ایمنی، پوشاک گرم، مواد غذایی کافی همراه داشته باشند، ضمن آنکه رعایت سرعت مناسب در جاده‌های لغزنده البرز ضروری است.

بـــــرش
پیدا شدن 20 نفر از 26 عشایر گرفتار در سیلاب ایذه

«مجتبی طحان» رئیس روابط عمومی جمعیت هلال احمر خوزستان گفت که 20 نفر از 26 عشایر مفقود شده منطقه «حاجی کمال بخش» دهدز شهرستان ایذه که دچار سیلاب شده بودند توسط مأموران هلال احمر نجات یافتند.
وی با اشاره به اینکه اقلام امدادی در اختیار افراد نجات یافته که 4 خانوار عشایری بودند، قرار گرفت، ادامه داد: هنوز از سرنوشت 6 نفر از عشایر گمشده در کوه «قارون» دهدز (تا زمان مخابره خبر)خبری در دست نیست و عملیات جست و جو برای پیدا کردن آنان همچنان ادامه دارد. همچنین به گفته طحان، در پی بارش باران شدید و تندباد شب یکشنبه گذشته 4 نفر از اهالی منطقه «گندمکار» امامزاده عبدالله(ع) شهرستان باغملک نیز گم شده‌اند که جست و جو برای یافتن آنان در جریان است.از طرفی، «قربان مرادی» رئیس جمعیت هلال احمر لردگان چهارمحال و بختیاری هم از پیدا شدن جسد فرد مفقود شده بر اثر سیل در کوه‌های «دالان» بخش «خانمیرزا» شهرستان لردگان خبر داد و گفت:مرد 51 ساله‌ای با نام «عسکر محمودی» از اهالی روستای «قلعه افغان» شهرستان لردگان به منظور چیدن گیاهان دارویی به کوه دالان رفته بود که خانواده وی پس از اینکه فرد مذکور به خانه برنگشت، مفقود شدن وی را به جمعیت هلال احمر لردگان اعلام کردند.